Recenze hry The Walking Dead pro Android a iOS

06. 07. 2015 David Strnad

Jelikož si myslím, že by bylo poměrně zbytečné a navíc zdlouhavé, recenzovat každou z pěti epizod zvlášť, připravil jsem si souhrnnou recenzi celé první sezóny. Lidé, kteří o téhle hře a vůbec studiu Telltale Games nic neslyšeli, si teď nejspíš říkají: A co to tedy je za hru? Dnes tu recenzujeme port z počítačové verze, klasiku žánru adventur a jejich nejpovedenější kousek, apokalyptickou hru The Walking Dead. Již před poměrně dlouhou dobou ji vyvinulo slavné studio Telltale, které stojí například za takovými klasikami, jakými jsou Sam a Max, Tales of Monkey island, The Wolf Among us, či nedávno vyšlé The Game of Thrones. Všechny ze zmiňovaných her pohání stejný engine, a vypadají takřka totožně – stejně se i hrají. A ještě jednu věc mají společnou – jsou rozděleny na pět epizod, přičemž každá obsáhne zhruba dvě hodiny hraní. Navíc téměř všechny zmíněné autoři mírně předělali pro účely mobilní platformy, aby si ji mohli zahrát také majitelé chytrých telefonů. Jak port slavné PC verze dopadl, na to se podívejte v dnešní recenzi.

Ne tak úplně často se stává, že při jízdě policejním autem, které vás veze do vězení za zločin, který jste asi spáchal, narazíte do oživlé mrtvoly a ihned se všechno zvrtává. V obyčejném životě by se to sice nejspíš stalo jinak, ale tady svým příběhem vyniká komiksová hra, takže nemusí dbát na přesnost. Okamžik po tom, co auto bourá, budoucí vězeň Lee Everett zjišťuje, že se ocitl v lese plném stejných oživlých mrtvol, v jakou se proměnil i strážník. Bere tedy vše do vlastních rukou, a záhy z lesa uniká v domnění, že brzy najde záchranu. Místo sebe ale posléze zachraňuje malou holčičku jménem Klementýnka, která se před zombíky ukryla v jejím domku na stromě. Po několika seznamovacích větách vás hra poprvé nechává rozhodovat – odejdete, než se setmí, nebo dáte přednost jistotě noci? Ať se ovšem rozhodnete jakkoli, nijak to neovlivní váš postup hrou. To platí obecně, protože když už zachráníte toho nebo onoho, stejně brzy zemře. Hra nebere slitování ani na hlavní postavy, přičemž ty vedlejší se na scéně moc dlouho neohřejí. Právě v tom vidím jeden z hlavních záporů hry: dost často, dřív než si je stihnete pořádně zapamatovat nebo oblíbit, postavy laděné do komiksového hávu vezmou za své a sežere je jedna z oživlých mrtvol.

Ani tak na kosení jedné zombie za druhou se připravte spíš na příběh, v němž budete řešit mezilidské vztahy přeživší skupiny, avšak pár zombie taky zabijete, nebojte. Více hratelnosti se ale soustřeďuje směrem k rozhovorům, a přímo tímto se potvrzuje, že než o hru se jedná o interaktivní film. Kromě pár minut chození totiž zapomeňte, že byste snad byť jen jednou složitě kombinovali tři předměty v jeden nebo hledali pár pixelů schovaného předmětu. Ač se proto The Walking Dead zařadilo mezi klasiky žánru, není to tak docela typická adventura v jistém slova smyslu.

Příběh už jsem tu nastínil dost jasně, co mi ale připadá důležitější, to je dotykové ovládání. Tvůrci vyřešili chození následovně. Když podržíte a táhnete, Lee se vydá tím směrem, kterým jste to učinili. Pokud chcete s někým promluvit, nabídne se vám ikonka bubliny a vy ji prostě stisknete. Stejné to je i s otevíráním věcí nebo sbírání předmětů (nikdy přitom nebudete mít v inventáři víc, než pět věcí). Za sebe tak mohu říct, že co se týče ovládání, vývojáři ho v portu na mobily dotáhli k dokonalosti.

Druhou stranou mince je zase celková velikost hry. Ta činí něco přes pět set megabajtů, což je na poměry mobilních her vysoký nadprůměr. Jestli tedy nemáte moc místa, jako třeba já, musíte promazávat, abyste nějaké sehnali. Tohle se mi zdá trochu nedoladěné, ale na druhou stranu, nedělá velikost hry bůhvíjaké problémy.

Jedním z dobrých aspektů hry se jeví mimo jiné skvělá optimalizace – ani na slabších přístrojích nepocítíte citelnější lagy.

První epizodu tvůrci uvolnili zdarma, čímž jistě přilákali více zájemců ke koupi těch dalších. Ale tady se mi malinko nelíbí, kolik jednotlivé z pěti částí stojí. Cena se pohybuje někde kolem dvě stě padesáti korun, což mi přijde dost předražené. Na druhou stranu, za tyto peníze dostanete poměrně hodně muziky, zahrajete si přibližně dvě hodiny. No, co se dá dělat, mě ke koupi přinutili… Ale právě v tom, že je první epizoda zdarma, vidím značnou výhodu. Pokud se vám nelíbí, nemusíte požadovat vrácení peněz, prostě ji odinstalujete.

Kromě The Walking Dead je na Google Play a AppStore k sehnání rovněž Game of Thrones, Tales from the Borderlands, The Wolf Among Us ale i druhá sezóna první jmenované. Obsahuje stejné množství epizod a tentokrát vypráví příběh osiřelé Klementýnky, které řízení osudu připravilo nemilé následky. Sám nevím, jestli bude mít nějaký význam, když napíšu recenzi také na druhou sezónu, ale myslíš, že spíš ne.

Díky tomu, jak skvěle je napsaný příběh, si nikdy nebudete připadat, že hra působí laciným dojmem. Ani grafika a hudba vesměs neurazí, a spíš nadchne, takže většina aspektů této epizodické hry je hodnoceno nadprůměrně. Stejně tomu je i u výsledného hodnocení – The Walking Dead dostalo slušných 8 bodů z 10.

Sledujte nás

• Partneři webu

Náplně-levně.cz - prodejce levných náplní do tiskáren